Mazelen

‘Door dat virus uit te roeien, ontneem je kinderen wellicht een ontwikkelingskans! Ouders die er zo tegenaan kijken, kunnen een weekend naar Engeland gaan en een mazelenhaard proberen tegen te komen.'[1]

Ik kreeg nog niet zo lang geleden bericht waaruit blijkt dat een steinerschool nonchalant omspringt met preventie tegen kinderziektes. Dat is niets nieuws. Ik heb daar in 2008 al aandacht aan besteed in Hype Hype Hoer@. Er was in Den Haag een mazelenuitbraak geweest met als bron de antroposofische gemeenschap. Eerder was in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland een ware mazelenepidemie uitgebroken, waarbij aanvankelijk antroposofen zeer trots waren om door middel van mazelenparty’s te laten zien dat ze niet bang zijn van ‘enge ziektes’. Toen echter de autoriteiten wilden weten waar de epidemie was ontstaan en men bij een Oostenrijks steinerschooltje uitkwam, werden de steinerschool hun woordvoerders plots iets minder luidruchtig. Je kan het hier nalezen.

Wat is er dan wel nieuw? Er komen ook in België twee steinerscholen in het nieuws doordat er een mazelenuitbraak heerst.  Veel kinderen in steinerscholen komen uit de antroposofische gemeenschap en zijn vaak niet ingeënt. Net voor Het Nieuwsblad kwam De Standaard als eerste met het nieuws.

De ontdekte besmettingen met de mazelen zijn te situeren in de steinerschool aan de Kasteellaan en in De Teunisbloem.

Mazelen zijn geen onschuldige ziekte. Er duiken af en toe verwikkelingen op en in één geval op de duizend kan de ziekte zelfs leiden tot ernstige complicaties zoals een herseninfectie.

Dat de uitbraak net na een vakantie plaatsvindt is niet zo vreemd: waarschijnlijk zijn er kinderen op reis geweest en hebben ze in een land met een lage vaccinatiegraad het mazelenvirus opgelopen. Ver hoeft men daar niet voor te gaan. Er wordt zelfs vanuit de antroposofische gezondheidszorg de suggestie gegeven om naar England te gaan om daar mazelen te halen.

Op de website van Antroposana, de landelijke patiëntenvereniging antroposofische gezondheidszorg , is informatie te vinden over mazelen, waarbij men onder andere tot de volgende conclusie komt:

Door dat virus uit te roeien, ontneem je kinderen wellicht een ontwikkelingskans! Ouders die er zo tegenaan kijken, kunnen een weekend naar Engeland gaan en een mazelenhaard proberen tegen te komen.

Wie het wil, kan het in Engeland gaan zoeken? Maar leest u zelf het hele artikel op Antroposana.

De Antroposofische Vereniging in Nederland laat op haar website in ‘huisarts Madeleen Winkler het woord voeren:

‘Kijk je vanuit het gezichtspunt van karma en reïncarnatie dan is dat een mogelijkheid om een eenzijdige aanleg te vereffenen en meer mens te worden (1). Door onder begeleiding een ziekte goed door te maken, kan het lichaam van een kind iets ‘leren’.’

‘Als u uw kind de mogelijkheid wilt laten om de klassieke kinderziektes door te maken, zoekt u dan voordat uw kind ziek wordt de begeleiding door een antroposofisch, of andere complementair werkend arts (voor adressen zie www.nvaz.nl).'[2]

Karma en reïncarnatie? Dat duo komen we ook bij Antroposana tegen in een brochure over vaccineren.

Antroposofische kijk op (kinder)ziektes

Kinderziektes blijken het kind te kunnen helpen in de ontwikkeling. Zij helpen het kind om het lichaam, dat het van zijn ouders ‘geërfd’ heeft, tot ‘eigen’ lichaam, een eigen ’thuis’ te maken. Met iedere kinderziekte die een kind doormaakt, maakt het een deel van het lichaam meer tot het zijne. Ouders die zich bewust zijn van deze kant van ziekte, zullen in veel gevallen kunnen bevestigen dat hun kind, nadat het bijvoorbeeld de mazelen heeft overwonnen, echt een stap in zijn ontwikkeling gezet heeft.

Update 07/09/2013

Reportage van EO-programma De Vijfde Dag: Waarom antroposofen hun kinderen niet inenten.

Noten

[1] Aad Meijer, Wat is er mis met mazelen?, Antroposana, 1 oktober 2008

[2] Madeleen Winkler, Antroposofische gezichtspunten over vaccineren bij kinderen en volwassenen, Thema’s AViN (update: artikel op andere locatie, klik hier)

Gerelateerde artikels

Masernepidemie durch Anthroposophie, Scienceblogs 07/04/2008

Mazelen op scholen in Den Haag, NRC 1/08/2008

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Author: Ramon De Jonghe

40 thoughts on “Mazelen

  1. Ik heb het gezien, Michel. Ik heb ondertussen ook al een reactie op je stuk geplaatst, waarbij ik aangeef dat er ook een wetenschappelijk verslag uit 2008 is waarin staat dat de antroposofische gemeenschap een risico vormt als het over mazelen(uitbraken) gaat.

    (…) The present outbreak is linked to the anthroposophic community. The relatively low vaccination coverage in combination with social clustering, e.g. at schools, makes this community particularly prone to outbreaks of vaccine-preventable diseases. As the vaccination coverage of the general population in The Netherlands is relatively high, the risk of spread of measles outside these communities, whether antroposophical or on religious, is limited when compared to the risk of spread within these communities in outbreak situations [7]

    Eurosurveillance, Volume 13, Issue 31, 31 July 2008, Rapid communications
    MEASLES OUTBREAK IN AN ANTHROPOSOPHIC COMMUNITY IN THE HAGUE, THE NETHERLANDS, JUNE-JULY 2008
    E van Velzen, E de Coster, R van Binnendijk, S Hahné

    http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=18945

    Mvg
    Ramon

    PS: ik realiseer me nu pas dat je redacteur bent voor de tijdschriften van twee van de antroposofische organisaties die ik heb genoemd, NVAZ en Antroposana. Vandaar dat je er zo snel bij bent om te reageren. 😉

  2. Beste Ramon,
    Zoals je weet heb ik vanaf het moment dat ik met mijn weblog ‘Antroposofie in de pers’ begon (dat was op 1 mei 2008, binnenkort vier ik het jubileum van drie jaar) het onderwerp ‘inenten’ hoog op de agenda staan. Ik heb er zelfs een eigen label voor.
    En aangezien je mijn weblog goed leest, weet je ook dat ik de kritiek niet schuw en graag aan genuanceerde berichtgeving doe. Dat jij hier op je eigen website – ondanks dat het volgens jou heet dat deze ‘dienst doet als aanspreekpunt voor alles wat met steinerscholen en antroposofie in het Nederlands taalgebied te maken heeft’ – een bijzonder eenzijdig beeld geeft en zeker niet ‘alles’ weergeeft, dat is jouw zaak.
    Ook het vaccineren is zo’n onderwerp dat je niet makkelijk over één kam kunt scheren. Daarom schreef ik gisteren ‘Basta’, maar op op 13 januari ook ‘Vooravond’.
    In verband met de bovenstaande gegevens uit 2008 en 2009 die jij aanhaalt, zijn tevens ‘Tegenstanders’ op 15 oktober 2009, ‘Eindeloos’ op 17 oktober 2009 en ‘Voorlichtingsmassa’ op 24 november 2009 van belang. Zijn we weer echt op de hoogte!

  3. Dag Michel,

    Ik begrijp dat je hier wat dieper op in wil gaan. Maar ik vraag me (wat deze discussie betreft althans) wel af of jij in naam van een van je ‘broodheren'(Antroposana en NVAZ) of ten persoonlijke titel spreekt. Want zoals het spreekwoord luidt: ‘Wiens brood men eet, diens woord men spreekt’.

    Over een van de doelstellingen van deze site. Ik beantwoord vragen over antroposofie en steinerschool (van mensen die mijn advies willen) nog altijd heel consciëntieus. Dat is nog altijd het opzet van deze site. Ik heb overigens vorige maand n.a.v. een door de steinerschool gedupeerde jullie Tweede Kamer nog gefaciliteerd als deskundige. Dat neemt niet weg dat ik in mijn blogberichten veel aandacht besteed aan de problematiek in steinerscholen (het verheerlijken doen de woordvoerders van de steinerschool wel, ten overvloede). De invloed die de antroposofische benadering van inenten in scholen heeft, behoort tot deze problematiek. Dan schrijf ik daar iets over. En zoals je al wel zult hebben gezien, schrijf ik het merendeel van wat in mijn blogberichten staat zelf en doe ik niet zo heel veel aan knip-en plakwerk. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik schrijf liever zelf iets. Dat brengt met zich mee dat ik (zoals bij ‘Mazelen’) soms kort bericht over iets en dat ik dan alleen plaats maak voor wat ik het vermelden waard vind. Om de lezer alsnog de kans te geven zich zelf een beeld te vormen of een conclusie te trekken over wat ik schrijf, voeg ik linken naar de betreffende artikels toe. Iedereen kan wat ik citeer dan zelf nalezen in zijn context. Je mag dat van mij eenzijdig vinden. Ik vind dat eerder iets aanhalen met duidelijke bronvermelding.

    Wat ik bijvoorbeeld met mijn bericht ‘Mazelen’ wil weergeven, is op wat voor manier in de antroposofische gemeenschap over mazelen gedacht en gesproken wordt. Je kan de suggestie die Antroposana bij monde van een van haar auteurs doet – om naar Engeland te gaan om mazelen ‘op te rapen’ – toch moeilijk als ‘gewoon’ bestempelen?

    En ik generaliseer niet als ik zeg dat binnen de antroposofische gemeenschap iets fundamenteel mis is (niet alleen wat kinderziektes betreft). Zelfs jij hebt dat op 13 augustus 2008 in een reactie op je eigen blogbericht aangehaald.

    (…) Meteen in het begin van mijn weblog in mei heb ik enorm moeten zoeken om überhaupt iets te kunnen vinden over de antroposofische opvatting over inenten. Terwijl daar vroeger veel meer over bestond, zoals ik schreef. Dat vond ik een teken aan de wand. Misschien is het verstandig om daar nu niet mee te koop te lopen, dat kan om allerlei redenen een bewuste keus zijn. Maar in drie maanden tijd is dat in ieder geval weinig anders geworden.
    Voor mij is dit weer de typische antroposofische manier van handelen: pas als er van buitenaf vervelende dingen dreigen, ziet men zich genoodzaakt wat te ondernemen. Bijzonder reactief dus. Het is een nogal inerte beweging, de antroposofische. Let er maar eens op: nieuwe ontwikkelingen worden bijna altijd in gang gezet door externe factoren. Ik kan dat ook wel begrijpen; door historische gegroeide omstandigheden is hier bijna niet aan te ontkomen. Men heeft zijn handen zo vol aan het draaiende houden van de eigen organisatie, aan het meest dringende, dat juist de mensen met ontwikkelingspotentie meestal worden beknot en hun heil elders zoeken.
    Neem de Antroposofische Vereniging: is dat nu de plek waar de antroposofie haar meest vernieuwende en dynamische kant laat zien? Integendeel zou ik zeggen. Niets lelijks over de mensen die daar hun stinkende best doen om er wat van te maken. Maar heel erg lekker ruikt het er toch ook weer niet, om in deze beeldspraak te blijven. Terwijl je zou denken dat iedereen hier als bijen om de honing zou zwermen.
    Met hartelijke groet,
    Michel Gastkemper
    http://antroposofieindepers.blogspot.com/2008/08/mazelen.html?showComment=1218653640000#c1207604035060743228

    Omdat je mijn berichtgeving te eenzijdig vindt, heb ik hier enkele citaten uit wetenschappelijke rapporten waarin de antroposofische gemeenschap genoemd wordt m.b.t. mazelenuitbraken. En zoals steeds…met bronnen.

    Mazelen: wetenschappelijke rapporten

    (…) We report on a measles outbreak originating in an anthroposophic community in Austria, 2008. (…) Our findings underline the epidemiological significance of suboptimal vaccination coverage in anthroposophic communities (…)

    Professor F. Allerberger, Austrian Agency for Health and Food Safety (AGES-MED), Measles outbreak in Austria, Cambridge Journals

    http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=7101120

    (…) An outbreak of measles among children from a predominantly un-immunised anthroposophical community in Gloucestershire provided an opportunity to explore (…)
    E Duffell, Attitudes of parents towards measles and immunisation after a measles outbreak in an anthroposophical community, Journal of epidemiology and community health
    http://jech.bmj.com/content/55/9/685.extract

    (…) Anthroposophy: A Risk Factor for Noncompliance With Measles Immunization (…)
    Ernst, Edzard MD, PhD, FMedSci, FSB, FRCP, FRCPEd, Pediatric Infectious Disease Journal:
    March 2011 – Volume 30 – Issue 3 – pp 187-189
    http://journals.lww.com/pidj/Citation/2011/03000/Anthroposophy__A_Risk_Factor_for_Noncompliance.2.aspx
    (…) In both the Netherlands and Canada, the outbreak occurred in a community with low measles,
    mumps, and rubella (MMR … some groups of immigrants and those supporting the anti-vaccination
    movement (including followers of homeopathy and anthroposophical teachings) (…)
    S Hahné, J Macey, G Tipples, P Varughese, Rubella outbreak in an unvaccinated religious community in the Netherlands spreads to Canada, Eurosurveillance, Volume 10, Issue 20, 19 May 2005
    http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=2704

  4. Wat is in het antroposofische kader de betekenis van ziekte?

    Daarvoor raadplegen we nog een keer Antroposana.

    Uit een interview met de arts Marco Ephraïm van antroposofisch consultatiebureau (ACB)Therapeuticum Aurum in Zoetermeer:

    (…) Ziekte kan het kind helpen beter in dat lichaam te komen. Uiteraard binnen veilige grenzen, maar dat is dan de taak van de behandelend arts om dat zo nodig te begeleiden. Ouders kunnen vaak na het doormaken van een kinderziekte aan het kind merken dat het weerbaarder of wakkerder is geworden.’

    Kinderziekten

    Volgens Marco is er wel een probleem: een aantal kinderziekten komt nauwelijks nog voor. ‘Neem nu bijvoorbeeld mazelen. (…)

    http://www.antroposana.nl/info/zorg_voor_het_kleine_kind.htm

    Dat een aantal kinderziekten nauwelijks voorkomt is een probleem?

  5. Het VTM-nieuws van 19.00h. ‘5 mensen per dag krijgen mazelen’.

    (…) Zo was er begin dit jaar nog een grote uitbraak in Gent in een steinerschool, omdat ze daar bewust niet willen inenten. (…)

    Viroloog Marc Van Ranst wordt geïnterviewd en zegt onder andere dit:

    (…) De filosofie van meneer Steiner is dat mazelen zelfs goed is voor uw kind. Dit is een bijna misdadige houding. Dit is absoluut onbehoorlijk. Mazelen zijn geen onschuldige kinderziekte. Dat mag men er niet van maken. (…)

    http://vtm.be/nieuws/binnenland/68120-5-mensen-per-dag-krijgen-mazelen

  6. Dat het aantal kinderziekten nauwelijks voorkomt, is inderdaad een probleem voor het immuunsysteem. Deze krijgt bijna niet de kans om eens te ’trainen’ net zoals je je spieren traint voor kracht en coordinatie of je hart en longen voor uithoudingsvermogen. Het oplopen van Rode Hond tijdens de kindertijd zorgt ervoor dat je voor je leven immuun blijft tegen Rode Hond. Dit kan nu met vaccinatie nooit bereikt worden. Het poliovaccin is zo sterk verouderd, dat deze voor 90% niet beschermd (lees NVI.nl ). Maar met Poliovaccins zijn wel poliouitbraken geweest in Afrika (lees: NVKP.nl) En zo kom je erachter dat je niet altijd een Steineraanhanger hoeft te zijn om niet te willen vaccineren. Het blijft een riskante zaak om het wel te doen vanwege de heftige bijwerkingen. Kijk maar naar de recente gevallen van 60 kerngezonde kinderen in Finland en Zweden die narcolepsie hebben ontwikkeld na het vaccin tegen die oh zo gevaarlijke Mexicaanse griep. Hooguit 60 griepdoden maar misschien wel honderden of duizenden gevallen van ernstige bijwerkingen na vaccinatie.

  7. Helena, vaccinatie is nu nét wel het trainen van je afweersysteem, dit echter zonder dat je ziek wordt. Als je dat anders ziet, is dat NIET je goed recht, neen, het is op de rand van misdadig. Als je zelfs insinueert dat men polio zou moeten doormaken is dat zelfs crimineel!

  8. Interessant artikel over mazelen in De Standaard .

    (…) Wat we nu kunnen missen als kiespijn, is dat ouders en zelfs artsen beginnen te twijfelen aan het belang van vaccinatie in het algemeen, en tegen mazelen in het bijzonder. Zo sloeg in februari dit jaar de mazelen-infectie hevig toe in twee antroposofische scholen in Gent.(…)

    Vooral de reacties zijn vaak scherp. http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=S23BO4UM&sectionid=8ea61ab9-28c2-4e57-b835-e1e4f7a966f5

  9. Gentse ‘Steiner-arts’ Luc Vandecasteele (tot voor kort voorzitter van de Antroposofische Vereniging) bindt in na gesprek met gezondheidsinspectie.

    (…) “Meer dan de helft gaf een ideologische reden aan: ouders binnen de antroposofische Steinerbeweging geloven dat kinderen die ziektes beter van nature doormaken. Ze deden dat ook vaak op aanraden van antroposofische artsen. (…)

    (…) Luc Vandecasteele uit Gent is een van de antroposofische ‘Steiner’-artsen. “Ik liet ouders die vaccinatie weigerden de vrije keuze. De mazelen zijn net als andere koortsige ziektes voor veel kinderen een training van de weerstand. Er is ook te weinig bekend van een aantal bijwerkingen van die vaccinaties. Maar toen leek het ook nog of de mazelen verdwenen waren.”
    Vandaag denkt Vandecasteele er evenwel anders over. Reden is niet alleen de huidige epidemie, maar ook een recent overleg met de gezondheidsinspectiediensten (…)

    http://blog.volume12.net/d/2011/20110622-09_dm.pdf

  10. Vandecasteele zegt dus boudweg dat hij de ouders ‘de vrije keuze’ liet omdat hij dacht dat de mazelen niet meer bestaan. En dus kan het geen kwaad. Losweg van deze ik maak ze iets wijs ‘logica’ (want eigenlijk zegt VDC dat hij zijn antroposofie-adepten gewoon bedriegt, net zoals een homeopaat zijn cliënten bedriegt), is het feit dat een ‘arts’ zelfs de mogelijkheid openhoudt niet te vaccineren gewoon schandalig. M.i. weet een normale arts toch iets af van kudde-immuniteit. Het is toch heel opvallend dat de wind weer uit de Steinerhoek komt. De staart intrekken achteraf is wel heel gemakkelijk.

  11. @Michel Gastkemper: wat probeer je nu eigenlijk te zeggen met je 2 artikelen? het enige wat je doet is zeggen dat ‘Ramon nogal vaker generaliseert’, om vervolgens de gehele antroposofiereclame te herhalen. Michel, er worden 2 mazelenhaarden vastgesteld in Gentse Steinerscholen. Uw religie interesseert mij persoonlijk geen fluit, maar als uw religie andere kinderen kan besmetten dan hebben we ruzie! Kunt u mij eens uitleggen wat voor verschil er is tussen vaccinatie (in casu het toedienen van een dood/verzwakt virus), of het bewust laten ondergaan van deze ziekte? Niet beginnen over zuivering en overgangsfases he! Concreet! Als uw religie vindt dat men beter mazelenparty’s ondergaat is dat crimineel. Beseft u dat? Weet u wel goed wat pokken en polio zijn?

    En vooraleer er aan samenzwering gedacht wordt: ik heb geen enkele band met Ramon, ik ken Ramon niet.

    Graag wel antwoord!

  12. @Michel: uit uw artikel http://antroposofieindepers.blogspot.com/search/label/inenten volgende quote: “De genoemde brochure van Antroposana sluit af met deze woorden, waaruit blijkt dat er van een categorische afwijzing geen sprake is:

    ‘Zoals gezegd betekent het doormaken van een kinderziekte vaak een stap in de ontwikkeling van een kind. Als u besluit uw kinderen te laten vaccineren, zijn er ook andere wegen om bij uw kind de betreffende ontwikkeling te stimuleren. Door bijvoorbeeld kunstzinnige activiteiten, het verwerven van handigheid en doorzettingsvermogen en het creatief spel werkt het kind ook aan het omvormen van het lichaam en kan het ook ervaringen opdoen waardoor het zichzelf meer leert kennen (zie hiervoor ook de literatuurlijst).

    Het besluit wel of niet te vaccineren is een heel persoonlijke aangelegenheid en is natuurlijk niet allesbepalend voor de ontwikkeling van uw kind. Belangrijk blijft uiteraard hoe bewust u het kind in de totale ontwikkeling ondersteunt.’

    Dus u vindt dat een neutrale uitspraak? Welnu, het doormaken van een kinderziekte heeft NIKS, maar dan ook NIKS vandoen met de ontwikkeling van een kind. En kunstzinnige activiteiten zoals u die noemt (tekenen, schilderen en andere dansjes), zullen daar NIKS aan veranderen. En dan het slot van uw betoog! Het is ‘natuurlijk niet allesbepalend’ wél of niet te laten vaccineren, mààr weet wel! U moet wel beseffen dat als u vaccineert u niet bewust bezig bent met uw kind zijn totale ontwikkeling.

    En dit is allemaal heel objectief, het feit dat Steinerscholen getroffen worden door ziektes die allang bijna uitgeroeid waren hebben uiteraard geen verband. Hoe zou men durven denken?

  13. @Michel, toegegeven, uw betoog is best wel slim. Eerst ellenlange pagina’s met feiten, dan over Jan Willem Nienhuys beginnen (dat is uw vriend niet uiteraard), om dan te besluiten

    “a, dit klinkt verschrikkelijk en is natuurlijk ook verschrikkelijk. Maar is het doel wel juist gesteld, met de juiste middelen? Als je zulke grote aantallen gaat hanteren en daaruit conclusies trekken, worden de (fout)marges ook veel groter. (!)Waar kom je dan uit? Dat kun je bijvoorbeeld aflezen uit waar het bij Nienhuys op uitdraait: een soort communistische heilstaat. (!)Is de wet, en ook de pers, er niet juist om te beschermen tegen de almacht van de staat, die het individu met inzet van zijn hele apparaat dreigt plat te walsen? Om zulk machtsmisbruik aan de kaak te stellen? Het venijn bij Nienhuys zit hem in de staart. De terminologie is navenant, zoals blijkt uit het slot onder de kop ‘Asociaal’, waar woorden als ‘uitroeiing’ (opnieuw) en ‘profiteurs’ vallen. Inenting onder dwang is helaas nog niet mogelijk, stelt Nienhuys met grote spijt:

    ‘Er zijn een aantal groepen die weigeren aan de uitroeiing mee te werken: streng protestantse en orthodox-joodse gemeenschappen, antroposofen en antivaxers. In feite is in Nederland de staat medeverantwoordelijk, omdat die weigert vaccinatie verplicht te stellen. Het terugdringen van dergelijke ziekten is in het belang van iedereen. De overheid stelt het dragen van autogordels verplicht en heeft ook regels voor de bescherming van kinderen in auto’s. De fictie is dat niemand verplicht is om een auto te gebruiken, en dan mag je dus zulke regels maken. Men zou vaccinatie best verplicht kunnen stellen, vind ik. Zolang dat niet het geval is, zou men in elk geval veel energie moeten stoppen in overreding.

    Lang geleden werd het als bijzonder asociaal beschouwd als men niet meehielp aan het onderhoud van dijken en wel profiteerde van de bescherming die deze boden aan iedereen. De niet-vaccineerders worden lang niet allemaal ziek en dat komt doordat ze profiteren van de bescherming door alle mensen die wel zijn ingeënt. Maar gezamenlijk zijn deze profiteurs er mede oorzaak van dat deze ziekte nog steeds niet van de aardbodem en zelfs niet uit Europa is weggevaagd.’

    Ja, wie is nu erger, ga je bij zulke teksten denken. Hoe groot is het werkelijke gevaar, en moet je zulke collectieve maatregelen willen treffen, terwijl er op een andere manier al heel veel preventief kan gebeuren. Hier wordt een argumentatie gebruikt die zéér verkokerd is, als bij een tunnelvisie, waar al het overige wordt weggereduceerd. Alsof er niet meer factoren meespelen. De rationaliteit krijgt iets irrationeels. Wie is hier eigenlijk mee gediend, ga je je onwillekeurig afvragen.”

    Welnu, het werkelijke gevaar zit effectief bij antroposofische mensen zoals u. Want u lijdt aan tunnelvisie hoor! Niet Nienhuys. U kan tegen zijn betoog niks stellen behalve wat gewauwel ‘er kan preventief wat gebeuren’: vaccinatie is nét preventief. Wat stelt u anders voor? O ja, kleuren, tekenen en dansen. Was ik even vergeten. Wegreduceren? Als een kind gevaccineerd wordt kan het nadien écht wel nog kleuren, tekenen en dansen hoor. Geen enkel probleem. “Wie is hier eigenlijk mee gediend, ga je je onwillekeurig afvragen.” Nu, na het lezen van uw columns vraag ik me niks af, ik weet zeker.

  14. @sky

    Onder een ander topic zijn Michel Gastkemper ook al niet mis te verstane vragen en opmerkingen voor de voeten gegooid, waarna hij zich niet meer vertoonde. Ik betwijfel dus dat je een antwoord van hem gaat krijgen.

    http://weblog.steinerscholen.com/2010/03/20/ook-misbruik-in-steinerscholen/#comment-4433

    Buiten dat je m.i. goed gezien hebt hoe met het weblog ‘Antroposofie in de pers’ geprobeerd wordt negatief nieuws in het tegendeel om te polen, valt me van je reacties in het bijzonder dit op:

    (…) Het is ‘natuurlijk niet allesbepalend’ wél of niet te laten vaccineren, mààr weet wel! U moet wel beseffen dat als u vaccineert u niet bewust bezig bent met uw kind zijn totale ontwikkeling.(…)

    Dit is eigenlijk de kern van de zaak. Niet alleen in de discussie over mazelen, maar wat antroposofische werkgebieden in het algemeen betreft. Er wordt altijd hard geroepen dat het om het individu gaat, om wat dat individu zelf wil en dat het individu de vrijheid heeft om zelf te beslissen. In de praktijk echter heerst binnen de antroposofische beweging een regime waarin iemand die afwijkt van wat collectief als ‘juist’ of (Steiners)’waarheid’ wordt aangenomen de suggestie krijgt ‘niet goed bezig te zijn’ (niet zelden op intimiderende en schuldgevoel opwekkende toon).

    ‘U moet wel beseffen dat als u vaccineert u niet bewust bezig bent met uw kind zijn totale ontwikkeling’ geeft deze obscure manier van handelen treffend weer.

  15. Michaela Glöckler, Steinericoon en leider van de medische sectie van Rudolf Steiners hoofdkwartier (Goetheanum) in Zwitserland
    http://www.medsektion-goetheanum.org/home/mitarbeiter/ in een rondbrief aan steinerschoolleraren. (Lehrerrundbrief 79, december 2003)

    (…) Kwetsuren, ziekten, handicaps zijn uitdagingen aan de eigen zingeving, zijn persoonlijke confrontaties met het zelf en de wereld, waardoor men zichzelf kan bewijzen en sterker kan worden. Dit biografisch georiënteerd onderzoek heeft eigenlijk een inwijdingskarakter. ‘Initiatie’ betekent in de esoterische vaktaal ‘inwijding’. Wanneer we het woord in het woordenboek opzoeken, betekent het ‘begin’. ‘Initiare’ betekent beginnen: wanneer ik ingewijd word, begint een nieuw leven. Het leven zelf als een inwijdingsweg ontdekken, ontwikkeling als inwijdingsweg beleven, ziekte als inwijdingsweg ervaren, dat is gezondmakend. Want enkel wanneer we in de ware geheimen van het leven en onze eigen existentie ingewijd worden, worden we werkelijke innerlijk blij en kunnen we ons met ons lot verzoenen. Pas dan krijgt wat we doen letterlijk zin. (…)

    Sorry, maar ik koop niets van de winkel van deze dame. Ze verkoopt ziekte als een toeristisch winkeltje reissouvenirs (must have). Zo wordt die oproep van Antroposana om in Engeland mazelen te gaan halen natuurlijk nog gekker dan hij al is

  16. Dag Ramon, dit had ik nog niet gezien. Maar om in Engeland mazelen te gaan halen??? Daar worden die kinderen tenminste een beetje hard van 😉 Sorry, ik zou me langzamerhand over niks meer moeten kunnen verbazen, maar dit is wel weer zo’n bizar exces.
    Overigens zijn inentingscampagnes van Ahriman, zoals we kunnen lezen in de Brug. Doet me een beetje denken aan een grap van de Nederlandse cabaretier Freek de Jonge over bepaald soort Nederlandse gereformeerden: ‘Heeft God dat prachtige polio geschapen, vindt die dekselse Satan een serum uit’. Het spijt me, maar dit is precies hetzelfde.
    Ik heb vroeger lang een antroposofische arts gehad. Maar het lijkt me uitgesloten dat hij dit soort ideeën had (daar was ie volgens mij veel te pragmatisch en te verstandig voor). Dus ik denk ook niet dat de hele beroepsgroep hier een voorstander van zou zijn. Meer iets voor de extremisten.
    Maar lijkt me leuk. We nemen een abonnement op de Brug om alles over Ahriman te weten te komen en we sturen de kinderen op mazelenexcursie naar Engeland (wellicht dat er een speciaal zomerkamp voor kan worden ingericht). Wat een waanzin weer.

  17. Bovendien, als je consequent doorredeneert, dan zou het slecht zijn als ziektes na verloop van tijd worden uitgeroeid. Wel jammer dat de zwarte builenpest is verdwenen. Alhoewel, het schijnt dat ie weer recent is opgedoken, ik meen me te herinneren in een Aziatische republiek van de voormalige Sovjet Unie. Moeten we geen excursies daar naartoe sturen voor volwassenen? Of is de pest niet noodzakelijk voor de geestelijke groei? Kan iemand mij dat uitleggen?
    De cholera was vanuit antroposofisch oogpunt in ieder geval wel nuttig. Daar zijn in ieder geval vele indianen door omgekomen. En ja, dat bevestigt in ieder geval Steiners kijk op het ‘rode ras’, dat decadent geworden was en op sterven lag. In het van Baarda rapport wordt de kwestie van de Europese ziektes er nog bijgehaald om Steiners uitspraken over de indianen te rechtvaardigen. Lang leve de antroposofie als je dit weer ziet.

  18. (…) Dus ik denk ook niet dat de hele beroepsgroep hier een voorstander van zou zijn. Meer iets voor de extremisten.(…)

    Ik vrees dat het wel zo is dat de beroepsgroep voorstander is.

    Michaela Glöckler, zie mijn vorige reactie i.v.m. de brief die ze aan leraren schrijft, is de paus van de antroposofische geneeskunde.

    Madeleen Winkler, zie artikel hierboven, was op het moment dat ze ‘Antroposofische gezichtspunten over vaccineren bij kinderen en volwassenen’ publiceerde secretaris van de NVAZ, de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Zorgaanbieders (de beroepsgroep dus). http://de-nvaz.blogspot.com/2009/11/vanwege-de-actualiteit-en-het-belang.html

    De NVAZ overkoepelt meerdere antroposofische beroepsgroepen in de gezondheidszorg.

    De NVAZ bestaat uit:
    – de sector institutionele zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, psychiatrie en verslavingszorg
    – de sector therapeutica en gezondheidscentra
    – de sector beroepsverenigingen.

    En dan is er ook nog Antroposana, dat ouders oriënteert richting mazelenhaard en dat een grote rol speelt als zogenaamde ‘belangenvereniging voor patiënten’. Ik heb nog een stukje tekst van Antroposana met als titel ‘DeMazelen!’ waaruit onderstaand fragment.

    (…) Reden tot paniek?
    Nee hoor, helemaal niet. Het doormaken van kinderziektes is in de meeste gevallen een heel gezonde zaak! Al vele ouders hebben in de loop der jaren ervaren hoe hun kind met het doormaken van mazelen ook een sprongetje in hun ontwikkeling blijken te hebben doorgemaakt.(…)

    http://www.antroposana.nl/service/print … t=435.1885

    En ondanks dat Michel Gastkemper, die journalist is voor o.a. Antroposana en de NVAZ, er al een paar keer op werd geattendeerd om die zaken aan te pakken, wordt daar geen gevolg aan gegeven. Dat wil dus volgens mij zeggen dat men het zo wel goed vindt. En voor het overige steekt men natuurlijk de kop in het zand.

  19. Hoe staat de antroposofie overigens tegenover het gebruik van condooms voor de bestrijding van AIDS? Moet zeggen dat ik daar niets vanaf weet, maar daar zou ik best benieuwd naar zijn. Is dat geoorloofd of mag dat ook niet? Volgt de antroposofie daarin dezelfde lijn als de Katholieke Kerk, of zijn ze juist daarin verschillend en is het meer ‘wat de Paus met condooms heeft, heeft de antroposofie met het inenten van kinderen’?

  20. Ramon, had je bovenstaande reactie nog niet gezien. Maar wellicht heb je gelijk. Ik weet dat in vroeger in mijn omgeving daar verschillend en genuanceerd over gedacht werd door de verschillende antroposofen, maar langzamerhand heb ik toch het idee dat mijn eigen ervaringen met de antroposofie veel minder extreem zijn dan hoe het er soms ook aan toe gaat. Dat racisme heb ik niet meegekregen (al speelde die kwestie juist weer wel op de bovenbouw in Zutphen, waar ik uiteindelijk niet naartoe ben gegaan), de inentingskwestie speelde eigenlijk ook niet (ik ben gewoon ingeënt, veel andere toestanden die hier aan de orde komen kende ik eigenlijk ook niet van vroeger.

  21. De antroposofische visie op het gebruik van het condoom zou in een zin ongeveer zo kunnen klinken: ‘Het gebruik van het condoom ontzegt de ziel een mogelijkheid om zich toegang tot de aardse werkelijkheid te verwerven’.

    Over seksualiteit en antroposofie praten, ligt overigens nogal gevoelig. 😉

    Ik heb tekst gevonden van een antroposofisch gynaecoloog die iets over de pil zegt, maar ook het condoom noemt. Uiteraard duikt Ahriman op, maar ook Lucifer.

    (…) MECHANISERING

    Maar er is nog iets anders: afgezien van de natuurlijke seksuele behoeftes die een mens met de dieren gemeen heeft, kan een seksuele relatie geestelijke dimensies bereiken, die aan de ene kant met het opheffen van de scheiding tussen vrouw en man te maken hebben, en aan de andere kant met de mogelijkheid, een nieuwe menselijke verbinding met een ongeborene ziel aan te gaan en deze zo een toegang tot het aardse leven te verschaffen. Dit zijn momenten die niet te plannen zijn, want ze vergen een zekere intieme ontvankelijkheid. Ontvankelijk zijn betekent ook afhankelijk zijn, open en niet eigenmachtig Ook met andere voorbehoedsmiddelen wordt geprobeerd, seksualiteit en voortplanting van elkaar los te koppelen, of dat nu een condoom, diafragma, spiraaltje, cyclusmethode of sterilisatie is. (…)
    Wat gebeurt er nu met de cultuur, wanneer een groot deel van de vrouwen, die juist door de bijzondere mogelijkheden en kwaliteiten van hun gevoelsleven een belangrijke invloed op de cultuur kunnen hebben, hun ritme mechaniseren om hun seksuele leven te verruimen? Ik huiver enigszins bij de vraag of je kunt menen dat deze vrouwen dan verhevigd in de invloedssfeer van de twee grote geestelijke tegenmachten komen. Wel is het Ahriman die overal probeert uit bewegelijke en onvoorspelbare ritmen waarin een menselijk gevoel zich kan ontwikkelen, een berekenbare vaste maat te maken. Hij is het ook, die het logische systeemdenken, bijvoorbeeld het door mij genoemde hormoon-denken, toegepast wil zien op het menselijke lichaam. Aan de andere kant is het Lucifer die probeert de mensen wijs te maken, dat het uitleven van seksuele behoeftes, wanneer daaraan geen consequenties verbonden zijn, vrij maakt. Lucifer wil ons bijbrengen, dat vrijheid betekent dat we geen bindende verantwoordelijkheid voor de gevolgen van onze daden hoeven te dragen.(…)

    http://www.antroposofie.nl/literatuur/antroposofische_literatuur

    Er is zo’n grap die erover gaat waarom antroposofen vaak zo veel kinderen hebben. Omdat ze hun condooms zelf breien. 🙂 Dit even terzijde.

  22. Ik ontving een artikel (uit 2008) waarin dr. Robin Bacchus, Programme Director Diploma in Rudolf Steiner Education (NZ), het in het kader van karma en reïncarnatie over het belang van ziekte heeft.

    Karma and Reincarnation for Teachers
    Caring for Relationships
    by Robin Bacchus PhD
    Programme Director Diploma in Rudolf Steiner Education
    Taruna College, Havelock North, Hawke’s Bay, New Zealand

    (…) Illnesses

    A soul that in one lifetime is tempted by or permeated with the luciferic element needs to
    be corrected in the following lifetime. Experiencing a tendency to illness often brings this
    about.
    For example, an excessive inwardness, egotism and brooding, uncharitableness and an
    unloving attitude towards others in one life leads, in the next life, to pox diseases with
    skin outbreaks and disfigurement ‘representing, as it were, a desire to come out of
    oneself. The earlier unloving attitude is thus overcome at a physical level and the “I” now
    receives strength to stand in a new relationship with its surroundings.’ Smallpox is such
    an illness in a severe form. Chicken pox and measles are less severe forms.
    In the other direction: ‘A life that was powerfully affected by emotions will dispose a
    person towards an illness, which is wrestled with entirely on the inside of the body. It is
    as if the forces which previously expressed themselves in explosive outbursts are now
    compressed within and have to be overcome there.’ Diphtheria is such an illness in a
    severe form that grips into the inner organs thus helping the ego get a grip on the body.
    Scarlet fever and glandular fever are less severe forms.

    Karmic Consequences

    What can we as teachers [and parents] do when we become aware of the karmic
    consequences of certain conditions and attitudes? (…)

    En dan volgt er een lijstje met oorzaken uit vorige levens die tot bepaalde ziektes, waaronder mazelen, in volgende levens leiden. Ik krijg dat lijstje hier niet gepubliceerd, maar ondertussen heb ik een link gevonden naar het document op internet, zodat het daar kan worden bekeken.

    http://taruna.ac.nz/wp-content/uploads/2011/11/karma_and_reincarnation_for_teachers.pdf

  23. De Standaard – Maandag 23 april 2012, Auteur: Veerle Beel

    BRUSSEL – Tegen 2015 moeten meer kinderen gevaccineerd zijn, ook in joodse scholen en in Steinerscholen.

    (…) Vorig jaar brak er een lokale epidemie uit in Gentse Steinerscholen.

    Het nieuwe Vlaamse vaccinatieplan, zaterdag voorgesteld door minister Jo Vandeurzen (CD&V), wil daar iets aan doen. ‘In de Gentse Steinerscholen bleken veel kinderen niet gevaccineerd’, zegt Rita Vandenreyt, woordvoerster van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid. ‘In overleg met de ouders en de antroposofische arts zijn we er dan toch in geslaagd veel van die kinderen te vaccineren.'(…)

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=H73P3ADQ

  24. De Standaard 06/02/2013

    Dokter vervalst vaccinatie-attest

    Omzeilt op vraag van ouders vaccinatieplicht tegen uiterst besmettelijke polio
    woensdag 06 februari 2013, Auteur: Kaatje De Coninck

    (…) Hoe makkelijk dat gaat, werd twee jaar geleden pijnlijk duidelijk. Ook de mazelen leken toen bij ons uitgestorven, tot ze in februari 2011 opdoken in twee Gentse Steinerscholen waar ouders hun kinderen vaak bewust niet vaccineren.

    Ongeveer 1 op de 100 Vlaamse ouders is rabiaat gekant tegen vaccinaties. Zij geloven dat kinderen die ziektes beter van nature doormaken. Ze doen dat vaak ook op aanraden van antroposofische artsen, zoals homeopaat Kris Gaublomme. ‘Niet-gevaccineerde kinderen blijken veel gezonder’, zegt hij in de Telefacts- uitzending. ‘Ze hebben minder allergieën, autisme en astma. (…)

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130205_00459147

  25. Hier in België besteedt Knack er ook aandacht aan.

    (…) In de Bijbelgordel in Nederland heerst een mazelenepidemie omdat de strenggelovige gereformeerden vaccinaties weigeren. In Vlaanderen lijkt er niet meteen kans te zijn op een dergelijk scenario. “Alleen kinderen die naar Steinerscholen gaan worden niet ingeënt omwille van geloofsovertuigingen”, zegt professor Patrick Goubau, voorzitter van het Comité voor de Eliminatie van Mazelen en Rubella. (…) “In 2011 en 2012 was er een mazelenuitbraak die zijn oorsprong had in een Gentse Steinerschool”, zegt Goubau. Steinerscholen volgen de zogenoemde antroposofische opvattingen van Rudolf Steiner, die meer focussen op het opdoen van ervaringen dan van kennis. Volgens de antroposofie is het beter dat een kind een ziekte meemaakt zodat het lichaam ervan kan “leren”. (…)

    http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/weinig-gevaar-voor-mazelenepidemie-in-vlaanderen/article-4000342385364.htm

  26. Antroposofen grootste weigeraars inentingen.

    Dat meldt de Volkskrant vandaag (03/08/2013)

    (…) Niet de gereformeerde christenen, maar antroposofen blijken de belangrijkste weigeraars van vaccinaties tegen ziektes als de mazelen. Dat zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zaterdag in Trouw. Slechts ongeveer een op de vijf niet-inenters is reformatorisch.

    Antroposofen volgen de spirituele filosofie van de Oostenrijker Rudolf Steiner. Zij geloven dat ziekten een heilzame werking hebben op lichaam en geest en kinderen kunnen helpen bij hun ontwikkeling. Daarom staan ze sceptisch tegenover vaccinaties. Zogeheten Rudolf Steinerscholen, ook bekend als vrijescholen, zijn overal in Nederland te vinden. (…)

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3486506/2013/08/03/Niet-christenen-maar-antroposofen-zijn-grootste-vaccinatieweigeraars.dhtml

  27. Mazelen vanuit antroposofisch gezichtspunt: Rudolf Steiner legt ons uit hoe dat precies zit.

    Antroposofen beweren de gangbare standpunten van de reguliere geneeskunde m.b.t. mazelen te delen. In 2008 en 2011 gaf ik in twee artikels [1] aan de hand van officiële bronnen enkele antroposofische gezichtspunten weer, waaruit bleek dat in het antroposofisch milieu een wel heel ander uitgangspunt geldt dan het in de samenleving gangbare. Antroposofen beweren dat je van mazelen beter wordt.

    Lees verder: http://www.scribd.com/doc/159138612/Antroposofische-gezichtspunten-over-mazelen

  28. Ik zocht mijn weg en kwam deze site tegen. Vond het vreemd zoveel aandacht te besteden aan iets waar je niet veel / niets in ziet.

    Mvgr JAn

  29. In Nederland is de discussie over inenten nog altijd aan de gang.

    Algemeen Dagblad: Je kind niet laten inenten? Verklaar u nader

    (;;;) Steiner
    Zutphen, waar deze denkwijze veel navolgers heeft, heeft een zorgelijk lage vaccinatiegraad. Maar ook in Winterswijk wonen relatief veel sympathisanten van de leer van Rudolf Steiner. Yunio speelde daar al op in met een consultatiebureau en een jeugdverpleegkundige die zich specifiek op deze doelgroep richten.(…)

    Leon van Wijngaarden, Algemeen Dagblad 04-09-18

  30. Hoe antroposofen de waarheid verkrachten illustreert antroposofisch arts Joost Laceulle in een opiniestuk in Trouw.

    Laceulie probeert het feit dat antroposofen in het algemeen anti-vaccinatie zijn te counteren door te stellen dat de meeste mensen die gebruik maken van antroposofische gezondheidszorg hun kinderen wel laten vaccineren.

    Deze antroposoof weet natuurlijk goed genoeg dat van de meeste mensen die gebruik maken van antroposofische gezondheidszorg antroposofen een minderheid uitmaken en dat de rest van het patiëntenbestand soms zelfs niet weet bij wat voor arts ze terechtkomt.

    Laceulle

    (…) Mensen die van antroposofische gezondheidszorg gebruik maken besluiten vaak wel om hun kinderen te vaccineren, maar soms wat later en niet alle vaccinaties, schrijft Joost Laceulle, met 36 jaar ervaring als antroposofisch huisarts.(…)

    In het lezenswaardige tweegesprek over inenten met Fleur Jongepier en Paul van Tongeren wordt als een van de redenen om niet te vaccineren de antroposofie genoemd. Omdat in de media de antroposofen vaker als vaccinatieweigeraars worden gekenschetst, lijkt het me goed de daardoor gewekte indruk te nuanceren. Die klopt namelijk niet. De meeste mensen die van de antroposofische gezondheidszorg gebruikmaken laten hun kinderen wél vaccineren, zij het vaak wat later en ook niet altijd met alle vaccins.(…)

    Een debat over vaccineren is zinloos, voer liever een dialoog, Trouw 28 augustus 2018 https://www.trouw.nl/home/een-debat-over-vaccineren-is-zinloos-voer-liever-een-dialoog~a5b8a7a0f/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *