‘De antroposofen zetten hun psychiaters, hun huisartsen, hun scholen in richting officiële instanties om die te manipuleren en mee te krijgen om jou monddood te krijgen.’
Dit zegt Jan van der Winden, een Nederlandse politieagent, schrijver en sektespecialist over de antroposofische beweging in het RTL-programma Renze (zie video 9’44”). Van der Winden geeft ook een voorbeeld van deze praktijken.
‘Die beweging kreeg het bij mij klaargespeeld om me te doen verdwijnen in een instelling voor verstandelijk gehandicapten in België eerst… Ik heb een tijd bij mijn antroposofische huisarts moeten wonen en uiteindelijk ben ik ook opgenomen geweest in de psychiatrie, omdat ik uiteindelijk explodeerde vanwege alles wat er met me gebeurde.’
Herkenbaar. De invloed die vanuit antroposofische hoek achter de schermen wordt uitgeoefend. Zoals de persoonlijke en lasterlijke telefoongesprekken die worden gepleegd door functionarissen binnen de beweging en die daardoor een ‘officieel’ karakter krijgen; de informele contacten met hooggeplaatsten binnen overheid en justitie om op onopvallende wijze (anoniem) bezwarende verklaringen over lastige personen te melden die door de betreffende hooggeplaatsten niet kunnen worden genegeerd; overgaan tot valse meldingen bij (overheids) instanties; enzovoort. Dit is de strijd in de grijze zone tussen formeel en informeel. In deze vage zone bestaat geen documentatie: er is alleen mist, het ongrijpbare. Dit nevelland is de biotoop van de antroposoof, de aanhanger van Steiner. De antroposoof registreert niet, maar hij laat anderen registreren. Anderen die als marionetten in een poppenspel vanachter het gordijn van de poppenkast worden bespeeld. Het is politiek, maar van de smerigste soort.
Het goedpraten van deze manier van handelen is overigens terug te voeren op Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie. In het stuk ‘Misleiding van overheid en instanties’ is daar al aandacht aan besteed. Een bekende antroposoof verwoordde toen de relatie van de antroposofische school met de overheid als volgt:
‘Hoe het ook zij: het gaat om de teneur: wij (vrijeschool) staan voor dit; de anderen (overheid!) kunnen ons( in het onderhavige geval) wat: onze rug op; naar de maan, de pomp lopen.’
Deze antroposoof refereerde naar hoe hij in de hoedanigheid van schooldirecteur samen met een onderwijsinspecteur fraudeerde om het antroposofisch curriculum te kunnen behouden.