Autoriteit steinerpedagogie: ‘Steinerscholen op het rechte pad krijgen’

Een autoriteit op het gebied van de steinerpedagogie liet me via mail weten mijn boek ‘Focus op de steinerschool’ te hebben gelezen en feliciteert me met ‘mijn inspanningen om de steinerscholen op het rechte pad te krijgen’. Het gebeurt wel vaker dat iemand van binnen de steinerschoolbeweging me laat weten het eens te zijn met de inhoud van mijn boek en aangeeft heel wat zaken vanuit de praktijk te herkennen.

X: ‘Ik herken heel wat zaken en heb me er in de loop der jaren ook mee uiteengezet en getracht van binnenuit de zaken aan te pakken. Ik denk bijvoorbeeld aan geschiedenisonderwijs, aan rekenmethode, aan leesmethode, aan ICT enz…’

Mensen die in de steinerschoolbeweging de zaken van binnenuit willen aanpakken komen echter van een kale reis thuis of worden simpelweg afgeserveerd. Het steinersysteem is vanwege de bedenkelijke adviezen van Rudolf Steiner, die de grondslag vormen van de steinerpedagogie, te gesloten en doorheen de jaren dermate verhard dat wie ook maar enige vorm van vernieuwing voorstaat er zijn tanden op stuk bijt. Het blijkt een hopeloze zaak te zijn.

X: ‘Als ik nu in de steinerscholen kom, stel ik vast dat het allemaal vruchteloos was. Pas de jongste maanden zie ik dat er iets in beweging komt in de steinerscholen en dat dat – zo vermoed ik – vooral te danken is aan de inspectiebezoeken. Ondertussen timmer ik verder aan de weg …’

Dat de steinerschool rigide vasthoudt aan haar bijna honderd jaar oude gewoonten (lees: de gedateerde en pseudowetenschappelijke ideeën van haar grondlegger Rudolf Steiner) en het weinig tot niks oplevert wanneer men een positieve verandering wil doorvoeren die niet strookt met wat ‘Herr Doktor Steiner’ heeft voorgezegd, is al langer geweten. Slechts wanneer van buitenaf iets op de steinerscholen afkomt (inspectie) en men het gevaar loopt subsidies kwijt te raken, is men blijkbaar bereid om te bewegen.

Al mag men dit bewegen met een korreltje zout nemen, omdat de steinerschoolbeweging haar hand niet omdraait om overheid en publiek te misleiden.

.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Author: Ramon De Jonghe

3 thoughts on “Autoriteit steinerpedagogie: ‘Steinerscholen op het rechte pad krijgen’

  1. I’ve been asked to give a summary of the above article in English. So here we go.

    An authority in the field of Waldorf education said he had read my book ‘Focus on the steinerschool’ and congratulated me with my efforts ’to get Waldorf schools on the right track.’ It happens quite often that a Waldorf school authority confirms the content of my book.

    The insider recognizes a lot of things and tried over the years to change things from the inside: history education, math, reading method, ICT etc …

    However, people who want to change things from inside the Waldorf school movement often get dissapointed. Because of Rudolf Steiners obscure ideas on which the Waldorf system is based and who are followed too radical, there is not enough room for renewal The intention to make a change turns out to be hopeless

    The insider notes that all the good efforts were in vain and that the slight movements of the past months are probably established under the pressure of inspectors of the Ministry of Education.

    Although this must not be taken for granted, because the anthroposophic movement has the habit of deceiving outsiders.

    Meanwhile the steinerschool rigidly adheres to the outdated ideas of its founding father, Rudolf Steiner (read: the pseudoscientific ideas) and ignores what is not in line with what ‘Herr Doktor Steiner’ has said.

  2. Ein Erfolg für Dich, dass dir die Waldorf-Verantwortlichen Recht geben …

    und ein Desaster für die Waldorf-Bewegung:

    wir wissen alle, dass es da NICHTS zu “reformieren” gibt,

    die einzige wirkliche Reform wäre, Steiner komplett im Sonder-Müll – “hazard of brain damage” – zu entsorgen …

  3. quote: “… there is not enough room for renewal” in waldorfschools / anthroposophy

    how is anybody to “renew” this (just ONE example of “Rudolf Steiners obscure ideas”):

    “‘Töne wie aus einer undichten Gummizelle!’

    (…)

    Bernd Durstewitz: „Haben Sie etwas dagegen, mit der Waldorfschule in Verbindung gebracht zu werden?“

    Harry Rowohlt: „Alles. Wegen der ewigen Verwechselung habe ich mich mal mit den Schriften Rudolf Steiners beschäftigt. Da fand ich eine schöne Textstelle: ‘Der Blonde, Blauäugige ist dem Dunkelhaarigen, Braunäugigen intellektuell überlegen, weil bei Letzterem zuviel Geisteskraft in die Pigmentierung fließt’. Das wäre geeignet gewesen für ein Quellenverzeichnis von Hitlers ‘Mein Kampf’. Töne wie aus einer undichten Gummizelle!“

    Was hat Harry Rowohlt da nur gelesen? Das, Zitat Rudolf Steiner:

    “(…) Die blonden Haare geben eigentlich Gescheitheit. Geradeso wie sie wenig in das Auge hineinschicken, so bleiben sie im Gehirn mit Nahrungssäften, geben ihrem Gehirn die Gescheitheit. Die Braunhaarigen und Braunäugigen, und die Schwarzhaarigen und Schwarzäugigen, die treiben das, was die Blonden ins Gehirn treiben, in die Augen und Haare hinein. Daher werden sie Materialisten, gehen nur auf dasjenige, was man sehen kann, und es muss durch eine geistige Wissenschaft ausgeglichen werden. Man kann also eine Geisteswissenschaft haben in demselben Masse, als die Menschheit mit der Blondheit ihre Gescheitheit verliert. (…) Denn es ist tatsächlich so, dass, je mehr die blonden Rassen aussterben, desto mehr auch die instinktive Weisheit der Menschen stirbt. Die Menschen werden dümmer. (…)”

    (…)”

    zum vollständigen Artikel bei hpd (“Humanistischer Pressedienst”): https://hpd.de/artikel/10216

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *