‘Je bent een vieze neger’ en ‘Jij bent er alleen maar om stront op te ruimen’. Dat is wat een leerling op een middelbare steinerschool twee jaar lang dagelijks van medeleerlingen te horen kreeg. Toen de jongen uiteindelijk de moed had om zijn klastitularis aan te spreken om haar te vragen waarom er niets aan discriminatie wordt gedaan, antwoordde die:
‘Je begrijpt toch wel waarom wij hier niets aan discriminatie doen. Er zitten hier op school verder geen buitenlandse kinderen zoals Marokkaanse en andere donkere kinderen. Die kinderen hun ouders leven meestal van een uitkering en kunnen de steinerschool niet betalen. ‘Voor de jongen was dit gesprek erg traumatisch, in die mate dat toen hij volledig overstuur naar huis reed, hij zijn fiets aan een druk kruispunt wegsmeet en zijn moeder belde om haar te zeggen dat hij zich voor een auto ging gooien. Volgens de moeder was het geen loos dreigement. ‘Het scheelde niet veel of hij zou het gedaan hebben. Hij was echt ten einde raad,’ zegt de moeder.
Toen ze de kwestie met de schoolarts besprak, schrok ze zich te pletter. De schoolarts kwam namelijk met dezelfde argumenten als de klastitularis: er hoefde aan racisme en discriminatie niets te worden gedaan. Omdat de moeder er geen vertrouwen meer in had dat het conflict vanuit de school zou kunnen worden opgelost, deed ze van het gebeurde aangifte bij de politie. Zowel de daders als de klaslerares die hen in bescherming nam, werden door de politie verhoord en hebben het verhaal van de moeder en de jongen bevestigd.
Vorige week (5/9, 10/9 en 16/9) is hier ook al een en ander over racisme geschreven. Het ging dan over de 100 jaar oude rassenleer van Steiner en welke plaats die in de antroposofie inneemt. Dit verhaal toont echter hedendaagse praktijk. Een verband? Moeilijk te zeggen. Mijn eigen ervaring leert me dat op steinerscholen vrij veel gediscrimineerd wordt, maar dat dit niet specifiek betrekking heeft op rassen. Als het op discriminatie aankomt is men op steinerscholen heel consequent: iedereen die van een bepaald ideaalbeeld afwijkt, krijgt dezelfde behandeling. Of dat nu homoseksuelen, moslims, atheïsten, alleenstaande moeders, joden, prostituees, academisch geschoolde wetenschappers, materialisten, new agers, Amerikanen of Afrikanen zijn, maakt niet zo veel uit: ze worden geoordeeld.
Zo vond ik bijvoorbeeld in het internettijdschrift de Brug een artikelwaarin vanuit antroposofische zijde wordt geprobeerd enig begrip voor homoseksualiteit op te brengen. Als ik dan onderstaand citaat lees, vraag ik me af of dit wel gelukt is en het eigenlijk niet weer de zoveelste slag in het gezicht van homoseksuelen is.
Maatschappelijk gezien worden homo’s helemaal gelijkgesteld met hetero’s. Ze mogen trouwen en binnenkort zelfs kinderen adopteren. Toch blijven ze zich gekwetst voelen, en hun eisen en beschuldigingen hebben inmiddels zo”n gewicht gekregen dat ze een bedreiging zijn gaan vormen voor de vrije meningsuiting. Wie hen daarop durft te wijzen krijgt de volle lading. Moeten we ons niet de vraag stellen of het homoseksuele lijden misschien nog een andere, diepere oorzaak heeft dan die discriminatie? En ligt die oorzaak niet ook bij de homoseksueel en zijn homoseksualiteit? Dat is de vraag die in het hele debat rond homo-discriminatie niet meer gesteld wordt en ook niet meer gesteld mág worden. Sprak het vroeger vanzelf dat homoseksualiteit iets abnormaals was, dan wordt het vandaag even vanzelfsprekend als iets volkomen normaals beschouwd. Van deze simpele omkering verwacht men de oplossing van alle homoseksuele problemen, maar het begint er steeds meer naar uit te zien dat de remedie erger is dan de kwaal. Wordt het dus geen tijd dat we die vanzelfsprekendheden doorbreken en de vraag stellen naar de ware aard van de homoseksualiteit?
De remedie erger dan de kwaal? Welke kwaal?
Ramon DJV
“‘Je bent een vieze neger’ en ‘Jij bent er alleen maar om stront op te ruimen’. Dat is wat een leerling op een middelbare steinerschool twee jaar lang dagelijks van medeleerlingen te horen kreeg.”
Ik zou wel eens graag horen in welke Steinerschool zoiets is gebeurd, want ik geloof er eergelijk gezegd niets van. Steiner zou zich in zijn graf omdraaien indien hij zoiets hoorde.
Discipel,
Waarom het risico lopen de anonimiteit van de betrokkenen prijs te geven door de school te vermelden?
En die vraag komt dan van iemand die zelfs niet ingaat op de vraag vanuit welke betrokkenheid hij of zij aan discussies over antroposofie deelneemt.
(PS: Nu en dan een ad hoc reactie op deze site is geen enkel probleem, zolang het maar geen groothandel wordt)
Gelezen op de website van schrijfster Margot Vanderstraeten. Allochtoon kind dat geweigerd wordt in een steinerschool.
,Ik heb mijn twijfels over die middenklassebastions. Zo ken ik bijvoorbeeld het verhaal van een allochtoon kind dat zich in een Steinerschool wilde inschrijven, maar dat geweigerd werd. Uiteraard kunnen die ouders een klacht indienen voor discriminatie, maar die procedure is erg lang. Bovendien kun je ze maar inzetten als het doel is je kind alsnog naar die school te sturen. Wel: ik ken geen enkele ouder die zijn kind naar een school stuurt als hij al vooraf weet dat het geviseerd zal worden. Discriminatie valt soms heel moeilijk te bewijzen. Het is overigens een publiek geheim dat bepaalde scholen — en dan bedoel ik zeker niet alleen Steiner en Freinet — het percentage allochtone leerlingen op allerlei manieren laag proberen te houden. Scholen die op zich meer draagkracht hebben, worden bijzonder vindingrijk als het op het beschermen van hun witte imago aankomt.”
Vanderstraeten citeert hier Emmy Proost, stadcoördinator onderwijs Antwerpen.
http://www.margotvanderstraeten.com/node/104
Discipel is een fan van tijdschrift de Brug, zoveel is wel duidelijk. Naar nij heeft hij voor het eerst van zich laten horen in een reactie op mijn allereerste artikel over de antroposofie. Op October 30, 2008 @ 6:59 pm schreef Discipel:
‘De zaak lijkt me inderdaad wel rond. Ik neem slechts één enkele uitspraak, maar het belichaamt zowat dit hele artikel van U. Met uw uitspraak “Volgens de auteurs van Brug is er altijd wat aan de hand met die Ahriman” bewijst U dat er u niets is gelegen aan de talrijke plaatsen waar Steiner zelf informatie gaf over Ahriman, en integendeel cynische polemiek verkiest boven het eenvoudige en rechtlijnige zoeken naar de grond van de waarheid’.
Dus als je je geroepen voelt om het op te nemen voor een Holocaustontkennersblad, valt dat ‘vieze neger’ wellicht nog wel mee. Het lijkt me dat hiermee de betrokkenheid bij de antroposofie van dhr Discipel wel duidelijk is geworden.
En dat ‘niks aan discriminatie’ doen, omdat er geen ‘gekleurde leerlingen’ zijn, is natuurlijk schandalig. Neem aan dat die school dan wel onverkort de rassenleer van Steiner zelf uitdraagt? Lijkt me dat je daar hele fijne antroposoofjes mee kweekt.
je bent niet echt op de hoogte van de realiteit, en dan heb ik het nog niet eens over discriminatie:O
Het is een lange tijd geleden dat ik deze website heb bezocht, en dat is om de reden dat ik mijn zoon even de tijd wil gunnen te wennen aan zijn nieuwe school.
Maar ik ben zeker van plan mijn en zijn belevingen tav van de vrije school te publiseren. Maar wil wel even voor de duidelijkheid bekend maken over welke school het gaat, het is de vrije school in zeist, ik kan dat ook staven omdat ik aangifte heb gedaan bij de politie van zeist.En ja, er is bekend door zijn mede leerlingen dat het is gebeurd, en dan heb ik het over ruim twee jaar dat mijn zoon is getreiterd en gediscrimineerd zowel binnen de school en buiten, het werd uiteindelijk dagelijkse kost voor mijn zoon.Het is de bedoeling dat ik tzt de aangifte intergraal wil plaatsen op internet, maar nogmaals dit is zo traumatisch dat wij, en metname ik de tijd moet hebben dit een plek te geven.
En over het omdraaien van steiner in zijn graf, mijn in ziens is er geen enkele reden voor, dat steiner zich omdraaid in zijn graf deze man is al lang in vergane glorie!
Met vriendelijke groet
Corrie Hopman
Dag Corrie,
Nu je je naam en de school waarover het gaat bekend hebt gemaakt, denk ik niet dat nog kan worden getwijfeld aan de juistheid van bovenstaand bericht en wat je zoon is overkomen.
Ik vind het moedig dat je je anonimiteit opgeeft en als ik je kan helpen met het publiceren van de aangifte, kan je me contacteren via mail.
Ik hoop dat je zoon zijn plaats vindt op de nieuwe school.
Vriendelijke groet,
Ramon